در فساد یک آیین – چهارشنبه سوری یا چهارشنبه کوری

تصویر: تخریب گنجنامه همدان با مواد محترقه دست ساز و خسارت به یکی از قدیمی ترین آثار باستانی ایران و جهان

جرقه های ویرانی یکی از آیینهای زیبای ایرانی – چهارشنبه سوری – در اواخر سالهای 1374 و 1375 زده شد، روزهایی که آتش افروزی و جمع شدن به گرد آتش به کاربرد بمبهای صوتی و تجارت اکلیل سرنج مبدل شد.
به گفته جعفر میعادفر رئیس اورژانس ایران در مراسم چهارشنبه سوری دیشب دست کم شمار مورد فوتی به ۱۴ نفر رسیده است، گفت: از مجموع آسیب دیدگان ۱۱۴ مورد قطع عضو، ۵۷۳ مورد آسیب به چشم و ۵۹۴ مورد نیز سوختگی بوده است. گزارش گردیده است، شمار مصدوما دست کم ۱۷۹۰ نفر بوده است.
کاربرد بمبهای صوتی ترکش دار مانند نارنجک های دستی نه تنها سازندگان آن که رهگذران و افراد غیر درگیر را به مخاطره انداخته و مشکلاتی را برای خانواده های بیمار و کودک دار ایجاد میکند.
ایران هیچگاه مانند کشورهای اروپایی (مراسم سیلوستر) و مراسم چهارم جولای آمریکایی نتوانسته با استفاده از رگوله کردن بازار مواد محترقه و آتش زا ،امنیت نسبی و بازار تجاری این مراسم را ایجاد کند و نه تنها زیبایی بلکه منافع مشروع تجاری این آیین کهنسال را تضمین کند. در واقع با سیاسی کردن چهارشنبه سوری مرگ و ناقص کردن فرزندان بیشتری از این مرز بوم را شاهد بوده ایم. خیابانهای آلوده و اموال سوخته نیز از ثمرات این بی فرهنگی و بدفرهنگی سالهای اخیر است. هر سال چهارشنبه سوری در معرض تبدیل شدن به یک فاجعه ملی قرار دارد.
بخشی از این عداوت با فرهنگ و رسوم ملی به دلیل مخالفت دولتی با رقص و موسیقی و نداشتن متولی برای برگزاری آیین های باستانی مانند چهارشنبه سوری به شکل سازمان یافته و مجلل میباشد. در واقع ساز و کار تجلیل از میراث فرهنگی برای دولت مفهومی نداشته که باعث شده مردم به صورت غیر نظام مند و خودجوش دست به اعمال خطرناک، پراکنده و نازیبا بزنند.
عدم وجود هنجار آتشی که هزاران سال افروخته است یعنی چهارشنبه سوری را به چهارشنبه سوزی یا چهارشنبه کوری مبدل کرده است.

*برخی از جوانان دیروز، امروز جهان را نمیبینند. *

آیا میتوان هر عادت بد و ناهنجاری را به دلیل سیاسی و به شکلی بی هویت و ناصحیح ترویج کرد؟ آتش آزار و ویرانی هیچگاه قداست اهورا مزدایی نداشته و این خلط بحث کار فلاسفه دروغین و معلمان دروغین و اخبارگران دروغ است.
مرگ خاموش، پرصدا و بی افتخار فرزندان این مرز و بوم همانند اعتیاد به صرفه هیچ کس نیست، مرگ خاموش فرزندان این کشور را دریابیم.

هیچگاه برای عادت دون و دشمن دون ، خویش را آتش نزن

دکتر امیرعلی رستم داودپور
دبیر انجمن قانون و شفا
پست الکترونیک: davoudpour@canmedlaw.org

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *