چرخ اقتصاد ایران و چوبهای لای آن

برای شناخت اقتصاد نیاز به شناخت مبانی عرضه و تقاضا (مصرف )میباشد، اقتصاد نیز مانند دین (کالاچاکرا) دارای چرخی است که باید گردانه شود و اگر در لابه لای آن چوب قرار بگیرد ممکن است 1- چرخ شکسته شود 2- سواره نظام را بر زمین بزند 3- ارابه ران کجدار و مریز به مقصد برسد.

آنچه ما از اقتصاد ایران میدانیم اینست که مسکن و اتومبیل چوبهای لای چرخ اقتصاد ایران است، به این معنی که درآمد حداقلی حتی با احتساب پس انداز کامل کفاف خرید ، اجاره مسکن و یا خرید اتومبیل را به قشر کارمندی و کارگری نمیدهد. در این محاسبه ، ارثیه و نرخ ارزش افزوده ناشی از خرید قبلی محاسبه نمیشود زیرا در محاسبه عملکرد چرخ اقتصادی ارابه ران مسیر پیموده تاثیری ندارد به این معنا که اگر چرخ در میانه راه شکسته شود همان زمان اقتصاد از حرکت باز می ایستد.

نقش دولت در گرداندن چرخ اقتصاد با وضع تعرفه های ناممکن و نیز بالابردن هزینه های تولید در واقع کلفت کردن قطر چوب لای چرخ بوده است. برای حل این معزل نیاز به پذیرش و ترسیم چرخ اقتصاد و بررسی و نازک کردن چوبهای لای آن است تا چرخ بتواند چوب را شکسته و ارابه ران به مسیر ادامه دهد. جمهوری اسلامی اجازه ندارد برای آزمودن هزاران آزموده و تئوری اقتصادی باطل از جمله افزایش موانع بوروکراتیک و رانتها ، کاهش اعتبار اقتصادی مردم و هزاران چوب لای چرخ دیگر، عمر مردم، جوانان و آحاد ملت را تباه کند، سربازی، تحصیلات غیر کاربردی، فیلترینگ ، برخی قوانین شرعی (منع مصرف الکل، موسیقی) و هزاران چوب اقتصادی دیگر مستقیما بوسیله دولت ایجاد گردیده و اخلال اقتصادی ایجاد میکند. به این ترتیب ، دولت خود یکی از اخلاگران اقتصادی کشور است.

دکتر امیرعلی رستم داودپور

دبیر انجمن قانون و شفا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *