بخش 1- دعوای حقوقی پژوهشگر ایرانی برای احقاق حقوق معنوی و تخریب اطلاعات توسط دانشگاه اروپایی

مصاحبه زیر با ویرایشگر و حامی مالی گاهنامه آزادی نیوز جناب ( دکتر) امیرعلی رستم داودپور انجام گرفت که در حال دعوای حقوقی در اتحادیه اروپا به جهت تخریب اموال معنوی (Intellectual properties) دو پروژه دکترا در آلمان و لهستان میباشند، دکتر داودپور تحصیلات خود را در اتحادیه اروپا در سال 2010 آغاز کرده و در سال 2015 نخستین پروژه دکترای خود را در زمینه بیوفوتونیک در دانشگاه ورزبورگ آلمان به اتمام رساندند، ایشان دومین دکترا را در سال 2018 شروع کرده و در سال 2022 پروژه دکترای دوم ایشان در شیمی دانشگاه آدام میسکیویچ لهستان به اتمام رسید با این وجود به علت وجود اختلاف میان همکاران ایشان مبادرت به طرح دعاوی حقوق کرده که با وکالت شخصی از طرف خود ایشان در دادگاههای آلمان و لهستان در حال بررسی میباشند.

جناب دکتر داودپور با سپاس از وقتی که به مصاحبه اختصاص داده اید، نظر کلی جنابعالی در مورد حقوق معنوی به خصوص از منظر سیاسی برای دانشجویان ایرانی در اتحادیه اروپا چیست؟

سلام و عرض ادب و احترام، در سیستم فعلی تحصیلات تکمیلی در اتحادیه اروپا که ذیل عنوان مدارس دکترا انجام میگیرد، دانشجو ملزم به اجرای رئوس تحصیلی و پژوهشی تعیین شده از طرف استاد میباشد، با توجه به اینکه پیش از تکمیل تعهدات و انجام آزمایشهای اساسی، امکان صحت سنجی پروپوزال پژوهشی از طرف اساتید وجود ندارد، این احتمال وجود دارد که پرژه ها دارای نقص بنیادی بوده و در نهایت امکان چاپ اطلاعات نادرست و واخواهی مقالات در آخر وجود دارد که ممکن است آسیب های جدی به پژوهشگر وارد کند.

آیا ممکن است بفرمایید این آسیب های جدی چه میتوانند باشند؟

تصور بفرمایید دانشجو چندین سال بی نتیجه مشغول به پژوهش روی پروژه باشد ولی عملا پرژه از ابتدا بر اساس انگاره غلط اساتید مطرح شده یا قابل اجرا در مدت محدود نباشد. از سوی دیگر تصور بفرمایید که پس از چندین سال از چاپ مقالات ، اساتید تخلف یا اشکال در داده ها را به پژوهشگر خرد منتسب کرده و خود را از بار مسئولیت رها سازند.

آیا ممکن است توضیح بدهید درگیری حقوقی شما در چه مورد است؟

بله ، پس از انجام آزمونهای تکمیلی متوجه شدم که برخی ازپیش فرض ها با واقعیت صدق نمیکند که این موضوع به همکاران (طراح پروژه) اطلاع داده شد، که متاسفانه به درگیری حقوقی و اختلاف انجامید.

برآورد خسارات شما از درگیری حقوقی چیست؟

برآورد خسارات تقریبا یک میلیون یورو میباشد، بخشی از درگیریهای حقوقی شامل اختلافات اداری و مدنی هستند که برآورد مالی نمیتوان کرد.

از تجربه حقوقی خود در اتحادیه اروپا به ویژه در آلمان و لهستان بفرمایید

سیستم قضایی اتحادیه اروپایی سیستم قانون گذاری تقریبا کاملی دارد، مشکل اصلی در زمان اجرای قانون و توسط مجری قانون و نیز اجرای بندهای فرمایشی قانونی توسط عوام پیش می آید. اشخاصی که از حقوق معنوی و مادی خود بی اطلاع باشند به خصوص شخص خارجی خیلی احتمال دارد که اگر چه دارای حقوقی باشند، حقوق آنها توسط مجری قانون نادیده گرفته شود که این ایجاد شبهه تبعیض و نژاد پرستی میکند.

در مورد شبهه نژاد پرستی و تبعیض بیشتر توضیح میدهید؟

بله مجری قانون بخصوص در مورد مسائل سازمانی ممکن است حق کارمند موقت یا افراد با اقامت محدود را نادیده گرفته یا به تاخیر بیاندازد که در نهایت به تخریب حقوق وی منتهی میشود. عدم آشنایی با زبان محلی نیز مزید بر علت است.

شما برای دفاعیات حقوقی چه پروسه ای را در پیش گرفتید؟

با تاسیس شرکت حقوقی ایراپولسکا و ایجاد یک شخصیت حقوقی، شخصا به دفاع از حقوق معنوی و مادی خودم همت کردم، تجربه کار سازمان در اتحادیه اروپا فرصتی بود تا با نقص بنیادی و تضییع حقوق اتباع خارجی به شخصه آشنا بشوم، در شرکت ایراپولسکا ما با همکاری وکلای خارجی، با استراتژی دفاع آشنا شده و در نهایت برای کاهش هزینه های حقوقی در اتحادیه اروپایی به خصوص کشورهایی که بیمه وکالت را فراهم نمیکنند به شاکی فرصت میدهیم شخصا به دفاع حقوقی بپردازد.

پایان بخش ا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *