رکورد طلا در بازارهای جهانی و نوسانات آن در ایران

بازارهای جهانی طلا اعم از اسپات، فیوچرز(آتی) و آپشنهای طلا طی هفته های اخیر روند به شدت صعودی را نشان داده اند. نوسانات طلا در دو روز گذشته به قیمت بیش از دوهزار و سیصد دلار به ازای هر اونس طلا رسید.

نوسانات طلا در بازارهای فوق سریع اثر روانی و فیزیکی خود را بر بازارهای داخل به سرعت اعمال کرد که از جمله افزایش قیمت سکه به بیش از چهل و شش میلیون تومان و دلار به بیش از شصت و چهار هزار تومان بود.

بازارهای سهام داخلی و بین المللی به عنوان نوسان گیر(ضربه گیر) تورم یا تورم زا:

به طور معمول کارکرد بازارهای سرمایه میتواند جذب سرمایه های راکد از بازار برای جلوگیری از تورم باشد، در واقع اوراق قرضه، اوراق بهادار میتوانند تورم را در بین جمعیت دلال (تریدر) سرشکن کرده و سود و زیان را میان آنان به طور نامساوی ولی رضایت بخش تقسیم کنند. دلیل رضایت بخش بودن تقسیم سود و ضرر در بین سرمایه گذاران، قبول ماهیت بازار است که بیش از هفتاد درصد متضرر و سی درصد منتفع دارد. این در صورتیست که قیمت ها رگوله (تنظیم شده) و عوامل مخفی در تعیین قیمت دست نداشته باشند (اینسایدر ها) یعنی بر سر سرمایه گذاران کلاه نگذارند که این امر مستلزم حسابرسی دقیق و وفادارانه به منافع سهامداران عام است.

در ایران نوسانات داخل بازار و بازارهای بین المللی اما به سرعت بر نرخ تورم داخل تاثیر میگذارد و بهای کالا و خدمات را افزایش میدهد. در این حالت، بازار از حالت ضربه گیر تورم خارج شده و خود به محل فعالیت اینسایدر ها (نفوذی ها) ، کلاه برداران و در کنار آن سرمایه گذاران خرد تبدیل میگردد.

البته این عملکرد بازار مختص ایران نیست، بالاو پایین بردن بازار هنر سرمایه داران کلان، دولتها و خبرگزاریهای وابسته نیز هست.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *