گواهینامه رانندگی در ایران و لزوم آزمون های روانشناسی

آمارهای رسمی بیانگر آن است که هر روز حدود 50 نفر در تصادفات رانندگی کشور جان خود را از دست می‌دهند. در دو دهه گذشته نزدیک به ۴۰۰ هزار نفر در ایران جان خود را بر اثر این حوادث از دست داده‌ و بیش از ۶ میلیون نفر نیز مصدوم شده‌اند؛ این ارقام هراسناک، عمق یک فاجعه انسانی را نشان می‌دهد

ارزیابی آمارهای پنج سال اخیر از حوادث رانندگی ایام نوروز نشان می‌دهد که بیشترین تعداد تلفات نوروزی در نوروز سال 1402 با یکهزار و 217 کشته به ثبت رسیده است که متأسفانه این آمار در مقایسه با مدت مشابه سال قبل 6.2 درصد افزایش یافته است.در طول ۲ روز از اجرای طرح نوروزی 1403 پلیس در جاده‌های کشور دست‌کم ۷۴ نفر در تصادفات رانندگی جان خود را از دست داده‌اند در این مدت 1717 نفر مصدوم شده‌اند.

خرابی جاده ها، کیفیت پایین خودروها میتواند دو عامل درجه دوم در تصادفات رانندگی به شمار آید، اما عامل نخست سوانح رانندگی در ایران مشکلات فکری، روانی و سلامت روانی رانندگان است. اگرچه هوش مصنوعی و پیشرانه های الکترونیک امید به کاهش سوانح را در بلند مدت ایجاد میکنند، راه اندازی سیستم های ناوبری فوق در ایران نیاز به رفع موانع قانونگزاری علمی و تکنولوژیک و اقتصادی دارد.

بیشترین و کارآمدترین راه حل کوتاه مدت، اجباری کردن تست های روانشناسی استاندارد بالا و دوره ای کردن تست روانشناسی بخصوص برای رانندگان پرخطر میباشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *