ابراز رضایت مقام اسرائیلی از ویرانی و کشتار در غزه

من شخصاً به ویرانه‌های غزه افتخار می‌کنم و هر نوزادی، حتی 80 سال دیگر، به نوه‌های خود خواهد گفت که یهودیان چه کردند

می گولان، وزیر برابری اجتماعی و پیشرفت زنان اسرائیل

ماده ۲ کنوانسیون نسل‌کشی را چنین تعریف می‌کند هر یک از اعمال زیر که به قصد نابودی کلی یا جزئی یک گروه ملی، قومی، نژادی یا مذهبی انجام شده‌است:

الف) کشتن اعضای گروه؛

ب) ایجاد آسیب جدی جسمی یا روحی به اعضای گروه.

ج) تحمیل عمدی شرایط زندگی گروهی که برای نابودی کامل یا جزئی فیزیکی آن محاسبه شده‌است.

د) اعمال تدابیری برای جلوگیری از تولد در داخل گروه.

ه) انتقال اجباری کودکان گروه به گروهی دیگر.

کنوانسیون پیشگیری و مجازات جنایت نسل‌کشی، ماده ۲ [۸]

ماده ۳ جرایمی را که بر اساس کنوانسیون قابل مجازات هستند تعریف می‌کند:

الف) نسل‌کشی.

ب) توطئه برای ارتکاب نسل‌کشی.

ج) تحریک مستقیم و علنی برای ارتکاب نسل‌کشی.

د) تلاش برای ارتکاب نسل‌کشی.

ه) همدستی در نسل‌کشی.

این کنوانسیون برای غیرقانونی کردن اقدامات مشابه با نسل‌کشی ارامنه و هولوکاست تصویب شد.[۹]

اولین پیش نویس کنوانسیون شامل کشتار سیاسی نیز بود، اما اتحاد جماهیر شوروی و برخی از کشورهای دیگر نمی‌پذیرفتند که اقدامات علیه گروه‌هایی که دارای عقاید سیاسی یا موقعیت اجتماعی مشابهی هستند، نسل‌کشی باشد،بنابراین این مقررات متعاقباً در یک سازش سیاسی و دیپلماتیک حذف شدند.[۱۰] [۱۱]

بر اساس کنوانسیون، نسل‌کشی را با عنوان «تلاش عمدی برای نابودی کامل یا جزئی یک گروه بر اساس ملیت، قومیت، نژاد یا مذهب آن‌ها تعریف می‌کند». این کنوانسیون، چندین عمل را به‌عنوان نسل‌کشی به رسمیت می‌شناسد، مانند تحمیل کنترل موالید و انتقال اجباری کودکان، و همدستی، تلاش یا تحریک برای ارتکاب آن را جرم‌انگاری می‌کند.

اظهارات می گولان ، نمایانگر ماهیت عامدانه ویرانی و کشتار در غزه تلقی میشود و میتواند به عنوان بخشی از شواهد ارائه شده به دادگاه بین المللی جنایات جنگی مورد استفاده قرار گیرد.

شایان ذکر است یکی از گریزهای حقوقی برای گریز از اتهام نقض کنوانسیون نسل کشی ، تروریست خواندن طرف مقابل میباشد، به عبارتی با تروریست خواندن طرف مقابل و سلب هویت گروهی، دولتها از جرائم و اتهامات مربوط به حذف گروه مخالف طفره میروند. یعنی اتهاماتی نظیر تروریست خواندن حماس، یمن، سوریه ، عراق ، سپاه (علیرغم اختلاف سلیقه) میتواند راه را برای ارتکاب جرائم مربوط به نسل کشی باز کرده و شخص متجاوز را از اتهامات و پیگرد قانونی نگاه دارد. اینست که تلاش فراوانی از سوی لابیهای اسرائیلی بخصوص در آمریکا برای تصویب اتهامات مربوط به تروریسم برای ملل متخاصم انجام میگیرد تا خود را از جرائم فوق با لعاب حقوقی تبرئه کند. در صورتی که اتهام نسل کشی اسرائیل در دادگاه بین المللی اثبات گردد، بر اساس بند (ه) کنوانسیون فوق آمریکا میتواندبه عنوان همدست نسل کشی شناخته شود.

در حالی که دیوان بین المللی دادگستری در 16 مارس 2022 طی رای موقت دستور فوری توقف تهاجم روسیه به اوکراین را صادر کرد، در پاسخ به اتهام نسل کشی اسرائیل در تاریخ 26 ژانویه 2024 از صدور دستور فوری آتش بس خودداری کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *