جنگ حماس و اسرائیل، نبردی مذهبی یا غیر مذهبی

از شنبه گذشته و شروع عملیات موسوم به الاقصی، صدها کودک معصوم با خشونت وصف ناپذیری به شهادت رسیدند. کودکانی که زندگی آنها در بند و حصر اسارت در غزه مانند زندانی بزرگ فاقد استانداردهای رفاهی لازم در دنیای امروزی بود.

شروع این عملیات اگر چه با سیاست سالها تحقیر و تحدید فلسطینیان توسط نظامهای بین المللی توجیه میشد اما حماس میدانست که اسرائیل از قتل کودکان و زنان ابایی ندارد. شروع این چرخه دردناک تاکنون هزاران غیرنظامی قربانی گرفته است و از سوی عده ای مسلمان و یهودی به نام دین حمایت میگردد.

اما همه این خشونت ها تنها به فرزند کشی (فلسطینیان) و بچه کشی (اسرائیلیان) می انجامد که نخستین در قرآن و اسلام ( زنده به گور کردن فرزندان نشان جاهلیت بود.) مردود است و دومین در آیین یهود (که فرعون فرزندان اسرائیل را قتل عام میکرد.) پس گمراه کیست؟ هر دو آنها و نمیتوان به طور یقین به این خشونت ها پوشش دینی داد.

اسرائیل به ظاهر هیچگاه چنان قساوتی را در مورد آلمانیها که بزرگترین قتل عام یهودیان در تاریخ را انجام داده اند به خرج نداده و در دادگاههای نازیها هیچگاه برای کسانی که مرتکب چنان جنایاتی شده بودند هیچگاه احکام اعدام دسته جمعی صادر نشد و به نظر میرسد کسانی که از اسرائیل حمایت میکنند از تقویت چرخه خشونت پرهیز نمیکنند. مردم خاورمیانه گویاشان اجتماعی قضاوتهای عادلانه و در خور را در مقابل احکام بین المللی از دست میدهند و هر حرکتی از طرف فراعنه اقتصادی و نظامی و رسانه ای گویا نوک نیزه اش شان و شعور اجتماعی این جوامع را هدف گرفته است.

به روز رسانی:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *