سوار شدن بر اژدها، بازارهای سهام

بازار سهام

اژدها سواری:

در افسانه ها از اژدها سخن رانده شده، بسیاری وجود اژدها را حاشا میکنند، بسیاری گمان میکنند خرافات است، البته بله، اژدها را نمیتوان دید، اما برخی سوار اژدها میشوند و مدعیان را قلع و قمع میکنند، برخی هم مانند پهلوان گرشاسب با اژدها میجنگند و اژدها را تار و مار میکنند و اسطوره میشوند. بگذریم اژدها چیست؟ در قسمت بعد یک نمونه اژدها به شما نشان میدهم که ثروت میخورد و مبارزان تنها و خسته را قلع و قمع میکند. آیا من میتوانم به شما اژدها نشان بدهم؟

 

اژدها سواری
تصویری از اژدها: اژدها سواری

 

نوشته را با دعای اشم وهو ادامه میدهم، دعای اوستایی زردتشت اسپنتمان گرامی

سرود سپند اوستایی: اَشِم وُهـو Ašem vohu

اَشِم . وُهو . وَهیشتِم . اَستی،

اوشْتا . اَستی…
اوشتا . اَهمائی . هْیَت . اَشایی . وَهیشْتائی . اَشِـم.

Ašem . vohu . vahištem . asti… Uštā . asti…Uštā . ahmāi . hyat . ašāi . vahištāi . ašem

برگردان:

اشویی بهترین نیکی است. خرسندی و روشنی است.

خرسندی راستین از آن کسی است که برای ارزش بهترین راستی، اشویی پیشه گیرد.

اشا: هنجار راستی در هستی؛ اشویی: پیوستن به هنجار راستی

بله ، شما در تصویر بالا اژدها را دیدید، صاحبان برند، ابداع کنندگان ایندکس، ارزهای مجازی ، کارگزاران سهام کسانی هستند که بدون ضرر سوار بر اژدها شده اند، مردم بی سلاح کسانی هستند که به اژدها خوراک میدهند و خود نیز خوراک آن میشوند.

مجسمه پهلوان گرشاسب در حال مبارزه با اژدها.

این مجسمه در میدان گرشاسب(باغشاه) در مقابل کاخ ریاست جمهوری جایی قراردارد که رییس جمهور غیر منتخب مردم ایران بداند که پهلوان گرشاسبهایی وجود دارند که با آنان مبارزه خواهند کرد و در مقابل دروغ هماره خواهند ایستاد، آنان اگر چه مانند خود اژدها دیده نمیشوند ولی در اوستا پیش از گردش تاریخ به کام دروغ وصف آنان به زبان اساطیری نوشته شده است. آیا پهلوان گرشاسب دروغ است؟ از اژدها بپرسید چون گرشاسب و اژدها چنان به هم پیچیده اند که از هم جدا نیستند.

 

حکم قضایی برای درمان یک نوزاد
حکم قضایی برای درمان یک نوزاد

شباهت تجارت بورس با اصل 43 و 29 قانون اساسی: در تجارت سهام وجود استراتژی معاملاتی و زمانبندی جز اصول بنیادی تجارت است، زمانی که استراتژی نداشته باشیم در واقع تجارت به نوعی قمار (البته نه کاملا) تبدیل میشود، ما از روی رنگ تابلو اقدام به خرید یا فروش میکنیم. کار آسان و پر خطریست البته، اما زمانی که قانون داشته باشیم و لی اجرا نکنیم به مانند اصول 29 و 43 قانون اساسی مردم برای درمان و خوراک و پوشاک خود نیازمند و گرفتار میشوند و نیاز به استقراض برای درمان و خوراک در جامعه ایجاد میشود، تصویر بالا بیانگر حکم قضایی برای درمان نوزاد بیمار در بیمارستان است، آیا برای درمان نوزاد در بیمارستان نیاز به احکام قضایی و مراجعه به دادگاه است؟ اما اصل 29 و 43 قانون اساسی چیست؟اصل ۲۹ قانون اساسی به مبحث تأمین اجتماعی و رفع نگرانی‌های شهروندان از آینده خود می‌پردازد و بر طبق این اصل، برخورداری از تأمین اجتماعی از نظر بازنشستگی، بیکاری، پیری، ازکارافتادگی، بی‌سرپرستی، در راه ماندگی، حوادث و سوانح، نیاز به خدمات بهداشتی، درمانی و مراقبت‌های پزشکی به صورت بیمه و…، حقی همگانی است. این اصل از آن‌جا اهمیت ویژه دارد که به برخی امور مهم و اساسی هر فرد در حال و آینده می‌پردازد.

اصل ۴۳ قانون اساسی هم بیان می‌دارد: برای تأمین استقلال اقتصادی جامعه و ریشه‌کن کردن فقر و محرومیت و برآوردن نیاز‌های انسان در جریان رشد، با حفظ آزادگی او، اقتصاد ایران براساس ضوابط زیر استوار می‌شود؛

۱. تأمین نیاز‌های اساسی: مسکن، خوراک، پوشاک، بهداشت، درمان، آموزش و پرورش و امکانات لازم برای تشکیل خانواده برای همه.

۲. تأمین شرایط و امکانات کار برای همه به منظور رسیدن به اشتغال کامل و قرار دادن وسایل کار در اختیار همه کسانی که قادر به کارند، ولی وسایل کار ندارند؛ در شکل تعاونی، از راه وام بدون بهره یا هر راه مشروع دیگر که نه به تمرکز و تداول ثروت در دست افراد و گروه‌های خاص منتهی شود و نه دولت را به صورت یک کارفرمای بزرگ مطلق درآورد. این اقدام باید با رعایت ضرورت‌های حاکم بر برنامه‌ریزی عمومی اقتصاد کشور در هر یک از مراحل رشد صورت گیرد.

۳. تنظیم برنامه اقتصادی کشور به صورتی که شکل و محتوا و ساعات کار چنان باشد که هر فرد علاوه بر تلاش شغلی، فرصت و توان کافی برای خودسازی معنوی، سیاسی و اجتماعی و شرکت فعال در رهبری کشور و افزایش مهارت و ابتکار داشته باشد.

۴. رعایت آزادی انتخاب شغل و عدم اجبار افراد به کاری معین و جلوگیری از بهره‌کشی از کار دیگری.

۵. منع اضرار به غیر و انحصار و احتکار و ربا و دیگر معاملات باطل و حرام.

۶. منع اسراف و تبذیر در همه شئون مربوط به اقتصاد، اعم از مصرف، سرمایه‌گذاری، تولید، توزیع و خدمات.

۷. استفاده از علوم و فنون و تربیت افراد ماهر به نسبت احتیاج برای توسعه و پیشرفت اقتصاد کشور.

۸. جلوگیری از سلطه اقتصادی بیگانه بر اقتصاد کشور.

۹. و تأکید بر افزایش تولیدات کشاورزی، دامی و صنعتی که نیاز‌های عمومی را تأمین کند و کشور را به مرحله خودکفایی برساند و از وابستگی برهاند. پس قانون وجود دارد ولی کسانی که باید مجری قانون باشند یا به آن اعتقادی ندارند و یا اینکه مجریان خوبی برای قانون نیستند، اصل 29 و 43 قانون اساسی با تشابه آن با موارد ضرر و زیان بسیار جالب توجه است.
در این شرایط (یعنی استفاده از استراتژیهای مختلف) منافع موردی خواهند بود، یعنی گاهی اوقات به سود منتهی میشوند و گاهی به ضرر.

 

مافیا:

سرمایه گذاران نگران خرده پا کنار تابلو، رنگهای پریده، سخت صحبت میکنند، لکنت زبان گرفته اند، ناگهان قیمت ابزارها به زمین میریزد، در سال ۲۰۰۸ نصف روز نمیتوانستم سخنی بگویم، یک ساعت ۳۷۰۰ دلار ضرر کرده بودم،بعضیها زندگیشان را باخته بودند، اما چه باید کرد؟ جمله چه باید کرد عنوان اثری از مارکس فیلسوف و بنیانگزار مارکسیسم و نیز لئون تولستوی نویسنده فقید شورویست.
در بازارهای مالی کلمه ای به نام مافیا وجود دارد، مافیا کسانی هستند که اهرم آنها بر تجزیه تحلیلهای ریاضی و تکنیکی میچربد، زمان تصمیم گیری آنها با ساعات کاری بازار همخوانی ندارد، مافیا ایجاد کننده روند در بازار است، کلمه Insider به معنای کسانیست که اطلاعات از مافیا دارند، در واقع صرف داشتن ارتباط با مافیا بازار را شیرین بیان میکند، جرعه جرعه قند و شربت میرسد. برخی ابزارها مافیای بسیار قدرتمندی دارند، نفت ، طلا، گاز طبیعی و مانند آن واجد مافیا هستند. معامله در این بازارها بدون داشتن اطلاعات کافی چندان جالب نیست. داستان گرشاسب را به خاطر دارید؟ گرشاسب هم نیزه ای برای مبارزه با اژدها در دست دارد، اگر حتی یک چوب موسوی برای مبارزه با اژدها در دست ندارید بنشینید با اهل و عیال سریال ترکیه ای ببینید و گریه کنید.
چوب موسوی چیست؟ همان عصای موسی، کجاست؟ در کانالهای تلگرام زرد مربوط به یافتن زیرخاکی جستجو نکنید، این چوب از آسمان باید برسد.

کلمه قحط الرجال، کلمه پرستشی:

ما در ادبیات کلمه وزین قحط الرجال را داریم، این کلمه وزین به معنای آن است که در جایی مردانی وجود ندارند، کلمه رجل به معنای مرد عمل نیز هست، وقتی میگویند عیسی تنها پسر خدا، به معنی رجل بودن عیسیست، یعنی کسانی که کار از دست آنان بر می آید و البته وقتی عیسی را پرستش میکنند به آن معناست که فقط کار از او بر می آید، خلاصه هنگامی که آدم اولیا یا ولی امری انتخاب میکند در واقع به آن معناست که کار از دست او بر می آید، وقتی آدمی پرستش میکند یعنی “فقط” کار از دست او بر می آید و تمام. ما هنگامی که در انتخابات شرکت میکنیم در واقع باید بیاندیشیم که آیا فلانی “رجل” است یا نه. پس اگر فلان منتخب رجل نباشد چه خواهد شد؟ علی برکت الله .

سه هفته از طرح گشایش اقتصادی رئیس جمهور می گذرد، طی این مدت، چه تغییراتی در اقتصاد ایران روی داده است ؟

سقوط تاریخی بورس و خروج نقدینگی از بورس و متضرر شدن سهامداران حقیقی و ادامه روند ریزش طی سه هفته گذشته
افزایش نرخ دلار تا نزدیک به 25 هزار تومان، افزایش 3 هزار تومانی قیمت دلار طی سه هفته
افزایش قیمت لاستیک، در طول دو هفته اخیر
افزایش چشم گیر قیمت خودرو طی سه هفته
افزایش قیمت حبوبات، طی هفته گذشته
افزایش قیمت محصولات لبنی،طی دو هفته گذشته
افزایش قیمت انواع روغن موتور طی دو هفته گذشته
افزایش قیمت مسکن در شهرهای بزرگ طی سه هفته گذشته
افزایش 25 درصدی قیمت برنج داخلی طی سه هفته گذشته
افزایش 30 درصدی قیمت تخم مرغ طی سه هفته گذشته

علی برکت الله

در ایران ولایت امور اقتصادی به دلیل “قحط الرجال” به آقای روحانی (همینطور خلف و سلف ایشان) سپرده شده، این مفهوم علی برکت الله است.

 

سقوط نفت به حدود بشکه ای ۳۶ دلار:

طلای سیاه ، ماده ای که در طول میلیونها سال واکنشهای شیمیایی هیدروکربورها به وجود می آید، جز منابع بازگشت ناپذیر است و اغلب مردم بدون آن نمیتوانند در حال حاضر زندگی کنند، امروز به زیر ۳۷ دلار سقوط کرد. قابل ذکر است قیمت بشکه خالی نفت حدود بیست دلار میباشد، دیروز آقای پوتین از پادشاه عربستان تقاضا کرده بود با کاهش تولید از سقوط قیمت جلوگیری کند و بازار امروز نشان داد مافیای نفت فراتر از صحبت بین دو رییس کشور در قیمت گذاری نفوذ دارد.

آیا در چنین شرایطی حضور در بورس صرفه دارد؟

در چنین شرایطی برای دو گروه امکان بهره برداری از بازار وجودد دارد، دسته اول کسانی که بخشی از کارگزاران بازار هستند و دسته دوم کسانی که با روند ضربه زدن به منابع ملی همراهی میکنند، این همراهی به معنای شورت/سل (Short/Sell) کردن منابع ملی و یا بالا بردن منافع غیر ملیست، در عین حال که نفت در چهار روز گذشته سیر نزولی داشت، شاخص UK 100 دیروز و امروز حدود سه درصد افزایش، شاخصهای بازار آمریکا همه افزایش داشتند.
این ناهمگنی و تضاد جهت بازار به طوری لغوی چنین تفسیر میشود پایین نگهداشتن قیمت نفت یعنی رشد اقتصادی اروپا و آمریکا.

 

امیرعلی رستم داودپور

دانشجوی دکترا/مدرس دانشگاه

مدیر عامل شرکت فرید فارسی تجارت یاران البرز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *