وحدت اسلامی، از ایدئولوژی تا واقعیت – نقدی بر اسلام از ایران و پاکستان تا عربستان و اردن

بنابر فلسفه تاریخ ابن خلدون عصبیه یا عرق ملی و مذهبی عاملی است که باعث نزدیکی ملتها و ایجاد تمدن ها میشود 1 از جمله پیامبر اسلام با نزدیکی عرق ملی و عربی ، جهالت عربی را به تمدن عربی تبدیل کردند. نگرشی به تحولات ملل اسلامی در قرن اخیر از قرون نوزدهم تا بیست و یکم، حاکمیت مذهبی (اقشاری ، اعشاری) را در ملتهای اسلامی نشان میدهد.

حملات پاکستان به ایران و ایران به پاکستان در دو روز اخیر در بحبوحه نبرد اسرائیل با غزه، از جمله عدم محکومیت خاص اسرائیل به وسیله دولت پاکستان این سوال را بر می انگیزد، اسلام اتفاقا بسیار عصبانی پاکستانی که از جمله صادر کنندگان تروریسم بین المللی میباشد، به چه ایدئولوژی گرایش و نزدیکی دارد.

روابط اردن و عربستان با اسرائیل و ماتریکس حل نشدنی تنشهای منطقه ای خاورمیانه نه تنها اصول عدالت و نبوت بلکه اصل وحدت اسلامی را زیر سوال میبرد، هر چند وحدت به عنوان یکی از اصول اسلامی در مکاتب اسلامی ( حنفی طالبانی، تشیع ایرانی، نعلبندی هندی افغانی و …) تدریس نمیشود، لزوم تبیین این اصل در روابط شکنننده منطقه ای وججود دارد. در واقع خاور میانه منطقه ای است که زمین و سلاح از دین و کمال دینی گرانبها تر است، زیرا دین وعده و وعیدهایی میدهد که متدینین را در مقابل اخلاقیات مسئول و به فیض اخروی امیدوار میکند، چیزی که در پیروان حکام مذهبی (اقشاری، اعشاری) آن چندان یافت نمیشود.

حملات اخیر پاکستان به ایران دستکم هفت کشته بر جای گذاشت، از شمار تلفات حمله ایران به پاکستان اخبار موثق در دست نیست اما بیگمان این دو دولت دوست و برادر و عصبانی ،به حدی شکننده است که چند تروریست میتوانند در خاورمیانه جنگی جدید بر پا کنند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *