سرقت اموال معنوی ، بی تفاوتی ایرانیان

گذارید بدون مقدمه شروع کنیم، فرقی نمیکند مزدا باشید (خدای ایرانیان) یا سر عذر میخواهم سردیس پادشاه ایران باشید که در قدیم به عنوان پیشکش به نشانه شکست به دشمنان هدیه میدادند، یا اینکه نیکا شاهکرمی و مهسا امینی باشید که نیروی عظیم مدنی ایران برای شما به جنبش درآمده.
فرقی نمیکند شما نخبه و تحصیلکرده دانشگاه باشید ، یا اینکه ورزشکار و خواننده و هنرمند … . برای شما همیشه در کلکسیون اموال معنوی صادرشده، سرقت شده و حتی تخریب شده ایران در میان ملل دیگر جا هست.
بگذارید روشن تر بگوییم، فرقی نمیکند خدای ایرانی باشید، یا بنده خدا، یا شهید مدنی یا تحصیلکرده یا میراث فرهنگی. مهم اینست که جای خوبی به صورت قهری یا اختیاری برای شما در خارج از ایران تدارک دیده اند و سیاستهای جمهوری اسلامی از جمله در مباحث کودکانه ای مانند حجاب اسلامی مشوق این دافعه ملیست.
بعد از حادثه سقوط تراژیک رئیس جمهور اسلامی در منطقه یوزی در جنگلهای ورزقان ، جمهوری اسلامی باید آگاه شده باشد که با نظام سیستماتیک بسیار هوشمند در عرصه بین المللی طرف است که از قضا سیاستگذاریهایش برای جذب و مهاجرت و سرمایه گذاری به هیچ عنوان خام و نپخته نیست و از قضا این نظام فعلی است که با کردارش در حال ریختن آب به آسیاب بیگانگان است.

یاس میگوید: جذبه خارج نیست، دافعه داخله (متن آهنگ بیم)

تخریب اموال معنوی ایرانی چیست؟ یکی از پیک ها (تراژدیها) در فرهنگ ایرانی. سوختن کتابخانه ها و آثار معنوی ایران در زمان حمله اسکندر مقدونی بود، جستجوی در تاریخ برای بررسی سیستماتیک کتاب سوزی در دوران پس از اسلام و حتی جمهوری اسلامی نیز لازم است، سانسور تا پیش از استقرار و نفوذ اینترنت به عنوان یکی از ابزارهای کتاب سوزی و ویرانی آثار فرهنگی در تمام اعصار ایران وجود داشته است.

نگاه دقیقتر و بی پرده به موزه های اروپایی و ٱمریکایی به عنوان یکی از بزرگترین محلهای نگهداری اموال مسروقه ، از جمله باعث میشود دریابیم، رفاه دو الی سه نسل در زمان پهلوی و یا کمون ملی حکومت قاجار و حتی ادامه قاچاق یا فراری دادن داشته های معنوی در دوران جمهوری اسلامی، همه و همه نوعی باجگیری از میراث معنوی ایرانیان بوده است. در واقع اگر به عنوان ایرانی ، که به صورت جبری در ایران زاده شده است (اگر به حکمت و خرد ٱفریدگار جهان ایمان نداشته باشید.) ناگزیر در مقابل نبردی قرار میگیرید که سه راه دارید: مبارزه کنید (راه سخت و حتی غیر ممکن) ، راضی باشید (راه گذران عمر بیدغدغه) یا اینکه بمیرید.
نه اینکه به حوزه گردش آزاد اطلاعات و اینترنت خرده ای بتوان گرفت، ولی به طور خلاصه باید بدانید، شما هر وقت میخواهید نمیتوانید از موزه لوور یا متروپولیتن برای دیدن میراث فرهنگی پدرانتان بازدید کنید، باید ویزا اخذ کرده و برای ورود به موزه نیز پول پرداخت کنید. یعنی میراث شما را به جایی برده اند که سودش ازٱن شما نیست.
این اندیشه در مورد اموال فیزیکی، مانند نفت باعث بروز انقلاب ایران، جنبش ملی شدن صنعت نفت و … شد یعنی مولد حرکات اجتماعی بوده است. اما در زمینه میراث معنوی و فرهنگی، همین که ملتی نسبت به آن بی تفاوت باشد، یعنی مجوز جنایت خاموش و سرقت را به بیگانگان و بداندیشان داده است.

البته همانگونه که عرض شد، مزدا نیز اکنون در ژاپن تولید میشود، یعنی خدای ایرانی گفتار ، پندار و کردار نیک، نام اتومبیلیست در ژاپن و این یعنی بازیافت آن اعتبار و امپراطوری معنوی (گفتار، پندار و کردار نیک) که آرمان سوشیانت (استوت آرته) است به همان اندازه از ایرانیان دور و غیر ممکن است. اصلاح میکنم، دور است ولی غیرممکن نیست.

اشم وهو

دکتر امیرعلی رستم داودپور
دبیر انجمن قانون و شفا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *