علی لاریجانی سناتور خانه زاد برای بار یازدهم رئیس مجلس شد

علی لاریجانی

انتخابات هیات رئیسه مجلس ایران برگزار شده و علی لاریجانی برای سومین بار در این دوره از مجلس با کسب ۱۴۷رای به ریاست رسیده است.

رقیب آقای لاریجانی برای ریاست بر مجلس، محمدرضا عارف بود که توانست ۱۲۳ رای کسب کند.

رای گیری برای انتخاب رئیس مجلس دوباره انجام شد. مطابق آئین نامه داخلی مجلس در صورتی که در انتخاب رئیس در نوبت اول اکثریت مطلق به دست نیاید، در نوبت دوم رای گیری، آرای اکثریت نسبی تعیین کننده رئیس مجلس است.

در دور اول آقای عارف رای بیشتری از آقای لاریجانی کسب کرده بود اما چون اکثریت مطلق را نداشت، انتخاب رئیس مجلس به دور دوم رای گیری موکول شد.

در دور اول حمیدرضا حاجی بابایی هم نامزد ریاست مجلس بود و توانست ۵۴ رای کسب کند اما در دور دوم به نفع آقای لاریجانی که ۱۰۱ رای آورده بود، کناره گیری کرد.

برخی از نمایندگان از جمله مصطفی کواکبیان، اعلام انصراف آقای حاجی بابایی به نفع علی لاریجانی را خلاف آئین‌نامه می دانستند اما آقای لاریجانی که ریاست مجلس در زمان رای گیری را به عهده داشت گفت که این اقدام تخلف محسوب نمی شود. بر سر این موضوع میان آقایان کواکبیان و لاریجانی لحظاتی بگو مگو جریان داشت.

با رای امروز نمایندگان مجلس علی لاریجانی برای یازدهمین سال متوالی در ریاست مجلس باقی ماند. آقای لاریجانی از ابتدای دوره هشتم تاکنون رئیس مجلس بوده و رکورد دار این سمت در تاریخ نظام جمهوری اسلامی ایران است.

انتخاب دو نفر به عنوان نائب رئیس مجلس هم به طور جداگانه برگزار شد و طی آن از مجموع ۲۷۹ نماینده، مسعود پزشکیان با ۱۵۷ رای و علی مطهری با ۱۴۳ رای به عنوان نائب رئیس اول و دوم انتخاب شدند.

مجلس دهم از امروز وارد سومین سال از دوره چهارساله خود شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *