سیاست خارجی آقای خامنه ای قایم موشک بازی در زمان صلح ، موشک قائم سازی در زمان نبرد

آیت الله خامنه ای

خلاصه ای از مواضع آیت الله خامنه ای درباره مذاکرات هسته ای ایران.

آغاز مذاکرات

۱۳۹۲/۰۶/۲۶ – دیدار فرماندهان سپاه: بنده معتقد به همان چیزی هستم که سالها پیش اسم‌گذاری شد «نرمش قهرمانانه»؛ نرمش در یک جاهایی بسیار لازم است، بسیار خوب است.

۱۳۹۲/۰۷/۱۳ – دیدار دانشجویان دانشگاه‌های افسری ارتش: ما از تحرّک دیپلماسی دولت حمایت میکنیم، پشتیبانی میکنیم… برخی از آنچه در سفر نیویورک پیش آمد، به نظر ما بجا نبود؛ لکن ما به هیئت دیپلماسی ملّت عزیزمان و دولت خدمتگزارمان خوشبین هستیم.

۱۳۹۲/۰۸/۱۲- دیدار دانش‌آموزان و دانشجویان به مناسبت ۱۳ آبان: هیچ‌کس نباید مذاکره‌کنندگان ما را سازش‌کار بداند. اینها مأموران دولت جمهوری اسلامی ایران هستند، اینها بچّه‌های انقلابند. یک مأموریّتی را دارند انجام میدهند… ما هم به اذن‌الله ضرری نمیکنیم… ما ضرری نخواهیم کرد. البتّه بنده همچنان که گفتم خوشبین نیستم لکن… ما از مسئولین خودمان که دارند در جبهه‌ی دیپلماسی فعّالیّت میکنند، قرص و محکم حمایت میکنیم.

۱۳۹۲/۰۸/۲۹ – دیدار فرماندهان بسیج سراسر کشور: اصرار داریم بر اینکه از حقوق ملّت ایران یک قدم عقب‌نشینی نباید بشود. ما البتّه در جزئیّات این مذاکرات مداخله نمیکنیم؛ یک خطوط قرمزی وجود دارد، این حدود باید رعایت بشود.

۱۳۹۲/۱۲/۲۰ – در جلسه تبیین سیاست‌های اقتصاد مقاومتی: این تحریمها از حدود زمستان سال ۹۰ تا امروز، تبدیل شده به جنگ اقتصادی، دیگر اسم آن تحریم هدفمند نیست، یک جنگ تمام‌عیار اقتصادی است.

۱۳۹۳/۰۴/۱۶- در دیدار مسئولان حکومتی: هدف آنها این است که جمهوری اسلامی را در باب ظرفیّت غنی‌سازی به ده هزار سو راضی کنند… ما به ۱۹۰۰۰۰ سو احتیاج داریم… ظرفیّت غنی‌سازی یک مسئله است که خیلی مهم است؛ مسئله‌ی تحقیق و توسعه که قطعاً باید رعایت بشود. حفظ تشکیلاتی که دشمن قادر به تخریب آن نیست، روی «فردو» تکیه میکنند، چون غیر قابل دسترسی است برای آنها. میگویند جایی که ما نمیتوانیم به آن ضربه بزنیم، نباید داشته باشید! این خنده‌آور نیست؟

۱۳۹۳/۰۹/۰۶- دیدار اعضاى مجمع عالى بسیج: بنده با تمدید مذاکرات مخالف نیستم، همچنان‌که و به همان دلیل که با اصل مذاکرات مخالف نبودم… اگر این مذاکرات به نتیجه نرسد، آن که بیش از همه ضرر میکند ما نیستیم، آمریکایی‌ها هستند.

۱۳۹۳/۱۰/۱۷ – دیدار مردم قم: بله امروز دشمنان براى ملّت ایران با تحریم مشکل درست کردند. حالا اگر آمدند شرط برداشتن تحریم را یک چیزى قرار دادند که شما غیرتت نمیگنجد که آن را انجام بدهى؛ چه کار میکنید؟ … قطعاً قبول نمیکنید. یقیناً هیچ مسئولى در کشور قبول نمیکند که شرط برداشتن تحریمها، مثلاً فلان مسئله‌ اساسى و فلان مسئله‌ آرمانى باشد.

۱۳۹۳/۱۲/۲۱ – دیدار اعضاى خبرگان: این آقایان سناتور صریحاً برداشتند اعلام کردند که اگر چنانچه این دولت در آمریکا از کار برکنار شد، این قراردادی که با شما میبندد و تعهّدی که میکند کأن‌لم‌یکن است. ما اگر چنانچه به توافقی هم برسیم، بلدیم چه‌جوری عمل بکنیم که بعد آنها نتوانند جمهوری اسلامی را پشت در نگه دارند. این را مسئولین نظام جمهوری اسلامی بلدند که چه جوری عمل بکنند، احتیاج به درس آنها نیست.

۱۳۹۴/۰۱/۰۱ – سخنرانی اول سال در حرم رضوی: دشمنان ما … به این مذاکرات احتیاج دارند، آمریکا به مذاکرات هسته‌ای بسیار احتیاج دارد… آن جناح مقابل دولت، مایل است امتیازی را که در این مذاکرات وجود دارد، به نام حریفش که حزب دموکرات است ثبت نشود؛ دنبال این هستند. به این مذاکرات احتیاج دارند و این مذاکرات را برای خودشان لازم میدانند امّا ابراز استغنا میکنند.

۱۳ فروردین ۱۳۹۴: امضای توافق لوزان

۱۳۹۴/۰۱/۲۰ – دیدار مداحان: از رسیدن به یک توافقی که منافع ملّت ایران را تأمین کند و عزّت ملّت ایران را حفظ کند، صددرصد من حمایت میکنم و استقبال میکنم… بنده در جزئیّات مذاکره دخالتی نکردم، بازهم نمیکنم. من مسائل کلان، خطوط اصلی، چهارچوب‌های مهم و خطّ قرمزها را به مسئولین کشور همواره گفته‌ام… اینکه حالا گفته بشود که جزئیّات این مذاکرات تحت نظر رهبری است، این حرف دقیقی نیست.

مسئولین نظامی کشور به‌هیچ‌وجه مأذون نیستند که به بهانه‌ی نظارت و به بهانه‌ی بازرسی و مانند این حرفها، بیگانگان را به حریم و حصار امنیّتی و دفاعی کشور راه بدهند، یا توسعه‌ی دفاعی کشور را متوقّف کنند؛ توسعه‌ی دفاعی کشور، توانایی دفاعی کشور، مشت محکم ملّت در عرصه‌ی نظامی، این بایستی همچنان محکم بماند و محکم‌تر بشود.

۱۳۹۴/۰۲/۳۰- سخنرانی در دانشگاه افسرى امام حسین: اجازه نمیدهیم از هیچ‌یک از مراکز نظامی هیچ بازرسی‌ای از سوی بیگانگان صورت بگیرد. میگویند بایستی ما بیاییم با دانشمندان شما مصاحبه کنیم یعنی در واقع بازجویی کنیم. ما اجازه نمیدهیم به حریم دانشمندان هسته‌ای ما و دانشمندان در هر رشته‌ی حسّاس و مهمّی، اندک‌اهانتی بشود. من اجازه نمیدهم بیگانگان بیایند با دانشمندان ما، با فرزندان برجسته و عزیز ملّت ایران که این دانش گسترده را به اینجا رسانده‌اند، بخواهند بنشینند حرف بزنند.

۰۲/۰۴/۱۳۹۴- دیدار مسئولان نظام: ما محدودیّت ده سال و دوازده سال و مانند اینها را قبول نداریم؛ ده سال یک عمر است؛ همه‌ی آنچه ما در این مدّت به دست آوردیم، در حدود ده سال طول کشیده است.

بنده تصریح میکنم، تحریمهای اقتصادی و مالی و بانکی، چه آنچه به شورای امنیّت ارتباط پیدا میکند، چه آنچه به کنگره‌ی آمریکا ارتباط پیدا میکند، چه آنچه به دولت آمریکا ارتباط پیدا میکند، همه باید فوراً در هنگام امضای موافقت‌نامه لغو بشود.

خامنه ایحق نشر عکسKHAMENEI.IR
Image captionما برجام را ابتدائاً نقض نخواهیم کرد. ما نقض نمیکنیم برجام را لکن اگر طرف مقابل نقض کند که حالا همین‌طور این کسانی که نامزد ریاست جمهوری آمریکایند، مدام دارند تهدید میکنند که ما می‌آییم پاره میکنیم، نقض میکنیم، اینها اگر پاره کردند، ما آتش میزنیم…

۲۳ تیرماه ۱۳۹۴: امضای توافق برجام

۱۳۹۴/۰۴/۲۷ – خطبه‌های نماز عید فطر: برای تصویب این متن [برجام] یک مسیر قانونیِ پیش‌بینی‌شده‌ای وجود دارد که باید این مسیر را طی کند و خواهد کرد. … چه این متن تصویب بشود و چه نشود، ما از حمایت دوستانمان در منطقه دست نخواهیم کشید. از ملّت مظلوم فلسطین، از ملّت مظلوم یمن، از ملّت و دولت سوریه، از ملّت و دولت عراق، از مردم مظلوم بحرین، از مجاهدان صادق مقاومت در لبنان و فلسطین همواره مورد حمایت ما خواهند بود. در هر صورت سیاست ما در مقابل دولت مستکبر آمریکا هیچ تغییری نخواهد کرد…

این شش قدرت، امروز ناچار شدند که گردش چند هزار سانتریفیوژ را در کشور تحمّل کنند؛ ناچار شدند ادامه‌ این صنعت را در کشور تحمّل کنند. ناچار شدند ادامه‌ تحقیقات و توسعه‌ این صنعت را تحمّل کنند. تحقیق و توسعه‌ صنعت هسته‌اى ادامه خواهد یافت. گردش صنعت هسته‌اى ادامه خواهد یافت… امروز روى کاغذ آوردند و امضا دارند میکنند که حرفى ندارند. این معنایش چیست جز اقتدار ملّت ایران؟

۱۳۹۴/۰۵/۲۶ – دیدار اعضای مجمع جهانی اهل بیت: نیّت آنها این بود که از این مذاکرات و از این توافق، وسیله‌ای پیدا کنند برای نفوذ در داخل کشور. ما این راه را بستیم و این راه را به طور قاطع خواهیم بست؛ نه نفوذ اقتصادی آمریکایی‌ها را در کشورمان اجازه خواهیم داد، نه نفوذ سیاسی آنها را، نه حضور سیاسی آنها را، نه نفوذ فرهنگی آنها را…

۱۳۹۴/۰۶/۰۴ – دیدار اعضاى هیأت دولت: هوشیار باشیم؛ من چند روز قبل از این، در صحبت گفتم که اینها در صدد نفوذند، در صدد رخنه کردنند؛ این رخنه از جاهای مختلفی ممکن است باشد؛ مواظب باشید.

۱۳۹۴/۰۶/۱۲ – دیدار اعضاى مجلس خبرگان: مصلحت نیست که ما مجلس را از این قضیّه برکنار بداریم… بنده هیچ توصیه‌ای ندارم به مجلس شورای اسلامی که با این چه‌جوری عمل بکند… آیا رد کنند، آیا تصویب کنند؟ بنده هیچ توصیه‌ای ندارم. نظر متَّبَع، نظر نمایندگان ملّت است.

۱۳۹۴/۰۶/۱۸ – دیدار عمومی: دنبال چیزی به نام مذاکره‌ی با ایرانند. مذاکره بهانه است، مذاکره وسیله برای نفوذ است.

۱۳۹۴/۰۶/۲۵ – دیدار فرماندهان سپاه: امروز نفوذ دشمن یکی از تهدیدهای بزرگ است برای این کشور؛ دنبال نفوذند… نفوذ امنیّتی چیز کوچکی نیست امّا در مقابل نفوذ فکری و فرهنگی و سیاسی، کم‌اهمّیّت است. نفوذ امنیّتی عوامل خودش را دارد، مسئولین گوناگون از جمله خود سپاه جلوی نفوذ امنیّتی دشمن را با کمال قدرت ان‌شاءالله میگیرند.

۱۳۹۴/۰۷/۱۵ – دیدار پرسنل نیروی دریایی سپاه: [در واکنش به سخنرانی حسن روحانی] یک عدّه‌ای در قضیّه‌ی مذاکره و مسئله‌ی مذاکره … عمق مسائل را نمیفهند. میگویند آقا شما چرا با مذاکره‌ی با آمریکا مخالفت میکنید؟ خب امیرالمؤمنین هم مذاکره کرد با فلان‌کس، امام حسین هم مذاکره کرد… در سخنرانی میگویند که چرا امیرالمؤمنین با زبیر مذاکره کرد، شما با آمریکا مذاکره نمیکنید؟ … مذاکره‌ آمریکا با جمهوری اسلامی ایران، یعنی نفوذ.

۱۳۹۴/۰۷/۲۹ – نامه تایید برجام: تضمین‌های قوی و کافی برای جلوگیری از تخلّف طرفهای مقابل، تدارک شود، که از جمله‌ی آن اعلام کتبی رئیس‌جمهور آمریکا و اتّحادیه‌ی اروپا مبنی بر لغو تحریمها است… هرگونه اظهاری مبنی بر این‌که ساختار تحریمها باقی خواهد ماند، به‌ منزله‌ نقض برجام است. در سراسر دوره‌ هشت‌ساله، وضع هرگونه تحریم در هر سطح و به هر بهانه‌ای از جمله بهانه‌های تکراری و خودساخته‌ی تروریسم و حقوق بشر توسّط هر یک از کشورهای طرف مذاکرات، نقض برجام محسوب خواهد شد و دولت موظّف است … فعّالیّتهای برجام را متوقّف کند.

۱۳۹۴/۰۹/۰۴ – دیدار فرماندهان گردان‌های بسیج: نفوذ دو جور است: یک نفوذ موردی است، نفوذ فردی است؛ یک نفوذ جریانی است. منتها از این خطرناک‌تر، نفوذ جریانی است. نفوذ جریانی، یعنی شبکه‌سازی در داخل ملّت؛ به‌وسیله‌ی پول که نقش پول و نقش امور اقتصادی اینجا روشن میشود.

۱۳۹۴/۱۰/۱۴ – دیدار ائمه جمعه: ما این مسئله‌ی نفوذ را در قضیّه‌ی برجام و پس از برجام مطرح کردیم؛ این خیلی مسئله‌ی عجیب و خیلی مسئله‌ی مهمّی است. کسانی که در مسائل گوناگون دسترسی به اطّلاعات دارند، خوب میدانند که چه دامی برای کشور گسترده‌اند یا میخواهند بگسترانند برای نفوذ کردن در حصن و حصار اراده و فکر و تصمیم ملّت ایران، با انحاء مختلفِ تدابیر و سیاستها و توطئه‌ها؛ این الان در جریان است.

۳۰/۱۰/۱۳۹۴ – دیدار دست‌اندرکاران برگزاری انتخابات: مراقب خدعه کردن‌ [آمریکا] باشند؛ مراقب باشند که آنچه آنها دارند انجام میدهند، منطبق باشد بر آنچه به‌معنای واقعی کلمه تعهّد کرده‌اند. این خدعه‌ی طرف مقابل را نبایستی نادیده بگیرند. و اگرچنانچه خدعه‌ای از طرف دیدند، آن‌وقت در مقابل، بایستی مقابله‌به‌مثل بکنند؛ یعنی اگرچنانچه طرف نقض عهد کرد، این‌طرف هم باید نقض عهد بکند، ایستادگی باید بکند

۱۳۹۴/۱۲/۰۵- دیدار مردم نجف‌آباد: مراقب نفوذی‌ها باشید… آمریکایی‌ها برای بعد از دوران مذاکرات هسته‌ای، یک نقشه برای داخل ایران داشتند، یک نقشه برای منطقه….معنای نفوذی این نیست که حتماً رفته باشد پول گرفته باشد برای اینکه بیاید در فلان دستگاه نفوذ کند و خودش هم بداند چه‌کار دارد میکند؛ نه، گاهی نفوذی، نفوذی است، خودش هم نمیداند.

۱۳۹۴/۱۲/۲۰ – دیدار اعضاى مجلس خبرگان: این رفت‌وآمدهایی که الان هست، هیچ معنای مثبتی تاکنون برای ما نداشته است.

۱۳۹۵/۰۱/۰۱- سخنرانی اول سال در مشهد: در قضیه‌ی هسته‌ای توافق شد و اسم این را گذاشتیم برجام. [می خواهند] برجام دیگری در قضایای منطقه، برجام دیگری در قضایای قانون اساسی کشور؛ برجام ۲ و ۳ و ۴ و الی‌غیرذلک بایستی به‌وجود بیاید…

توافقی هم که ما با آمریکایی‌ها در قضیه‌ی پنج بعلاوه‌ی یک و مسئله‌ی هسته‌ای کردیم، آمریکایی‌ها به آنچه وعده داده بودند عمل نکردند و کاری را که باید میکردند انجام ندادند… این چیزی است که ما امروز در مقابل چشم خودمان داریم می‌بینیم؛ یعنی خسارت محض.

۱۳۹۵/۰۳/۲۵- در دیدار مسئولان نظام: ما برجام را ابتدائاً نقض نخواهیم کرد. ما نقض نمیکنیم برجام را لکن اگر طرف مقابل نقض کند که حالا همین‌طور این کسانی که نامزد ریاست جمهوری آمریکایند، مدام دارند تهدید میکنند که ما می‌آییم پاره میکنیم، نقض میکنیم، اینها اگر پاره کردند، ما آتش میزنیم… این توقّعاتی را که آنها در زمینه‌ی الیاف کربن که در سانتریفیوژها به کار میرود، یا توقّعاتی که در مورد اندازه‌گیری آن سیصد کیلو دارند مطلقاً قبول نکنید، زیر بار نروید. طرف مقابل خیال نکند که دست ما بسته است. ما میتوانیم با قطعات آی آر چهار -که نسل پیشرفته‌ی دوّم و سوّم است- و تجهیزاتی که داریم در کمتر از یک‌سال‌ونیم به صدهزار سو برسیم… تا وقتی که حالا به‌طور کامل نقض نکرده‌اند ما هم نقض نمیکنیم لکن در مقابل خطاهای آنها و کارشکنی آنها، ما بایستی توانایی‌هایمان را حفظ کنیم.

۱۳۹۵/۰۶/۰۳ – دیدار هیأت دولت: مطلقاً در صدد این نباشیم که بدحسابی طرف مقابل را و بدقِلقی طرف مقابل را و خیانت طرف مقابل را یک‌جوری توجیه کنیم؛ این دارد بدحسابی میکند -الان مشخّص است، آمریکایی‌ها دارند بد‌حسابی میکنند- این بدحسابی را به حساب بیاوریم… بنده به برجام انتقاد دارم، ایراد دارم، این را هم گفته‌ام؛ هم به شماها گفته‌ام، هم در عَلَن گفته‌ام.

۱۳۹۵/۰۹/۰۳ – دیدار بسیجیان: دولت فعلی آمریکا تخلّفهای متعدّدی کردند، یکی دو تا نیست، تازه‌ترینش این تمدید تحریم ده ساله است، اگر این تحریم [تمدید] بشود، قطعاً نقض برجام است. بدون تردید. و بدانند جمهوری اسلامی حتماً در مقابل آن واکنش نشان خواهد داد.

آذر ۱۳۹۵: تمدید تحریم های ایسا و بهمن ۱۳۹۵: تحریم ۲۵ شخص و نهاد مرتبط ایران به اتهام مداخله در پروژه موشکی

۱۳۹۵/۱۱/۱۹ – دیدار پرسنل نیروی هوایی ارتش: حالا این آقا که تازه در ایالات متّحده آمده، میگوید شما باید از آمریکا متشکّر باشید، از دولت اوباما متشکّر باشید! چرا متشکّر باشیم؟ هیچ متشکّر هم نیستیم… این میگوید از او تشکّر کنید، از من هم بترسید! نه از شما هم نمیترسیم. روز بیست‌و‌دوّم بهمن، مردم جواب این تهدیدها و این حرفها را در خیابان خواهند داد… ما از این آقایی که تازه آمده، متشکّریم؛ تشکّر ما به‌خاطر این است که زحمت ما را کم کرد و چهره‌ی واقعی آمریکا را نشان داد

۱۳۹۶/۰۲/۲۰ – دانشگاه افسری امام حسین: دشمن به فکر تعرّض نیفتد و بداند که اگرچنانچه تعرّض کرد، ضربه‌ی محکمی خواهد خورد، واکنش سختی خواهد دید. من مدّتها قبل گفتم دوران «بزن و دررو» به جمهوری اسلامی دیگر گذشته است… اگر زدند پایشان گیر می‌افتد؛ شروع ممکن است با آنها باشد امّا تمام کردن دیگر با آنها نیست و در اختیار آنها نیست.

۱۳۹۶/۰۳/۱۴ – مراسم سالگرد آیت الله خمینی: بعضی عقلانیّت را در این میدانند و میگویند که چالش با قدرتها هزینه دارد. اشتباه میکنند- بله، چالش هزینه دارد، امّا سازش هم هزینه دارد… چالش اگر عقلائی باشد، چالش اگر منطبق با منطق باشد، اگر با اعتمادبه­‌نفس باشد، هزینه‌اش بمراتب کمتر از هزینه‌ سازش است.

۱۳۹۶/۰۳/۲۲- دیدار مسئولان نظام: بنده در قبول برجام یک شرایطی را به‌طور صریح ذکر کردم، مکتوب هم کردم زبانی نبود اینها باید رعایت بشود؛ به‌طور دقیق باید اینها رعایت بشود. وقتی طرف مقابل با وقاحت می‌آید می‌ایستد و یک چیزی را میگوید، ما هرچه در این زمینه کوتاه بیاییم، حمل بر ضعف خواهد شد.

خامنه ایحق نشر عکسKHAMENEI.IR
Image captionخوشبختانه من میبینم مسئولان کشور برخوردهای خوبی دارند و من واقعاً باید تشکّر کنم از وزیر خارجه‌مان؛ برخوردش با خباثت آمریکایی‌ها و با یکی به نعلْ یکی به میخ زدنِ اروپایی‌ها، برخوردِ بسیار خوب و قاطعی بوده است

۱۱ مرداد ۱۳۹۶: امضای لایحه کاتسا توسط ترامپ

۱۳۹۶/۰۵/۱۲- مراسم تنفیذ دوره دوم ریاست جمهوری روحانی: جهت‌گیری دوّم، تعامل گسترده‌ی با دنیا است؛ این توصیه‌ی همیشگی ما است که این درست نقطه‌ی مقابل آن چیزی است که دشمنان ما و سلطه‌گران عالم دنبالش هستند. ما میتوانیم با دنیا ارتباطات وسیع و گسترده‌ای داشته باشیم، هم به ملّتها و دولتهای دیگر کمک کنیم، هم از کمک آنها بهره‌مند بشویم…

۱۳۹۶/۰۶/۲۶- دانشگاه علوم انتظامی: در برجام، هر حرکت غلط نظام سلطه با عکس‌العمل جمهوری اسلامی روبه‌رو و مواجه خواهد شد.

در مقابل این حرکت خصمانه‌ی دشمن، ملّت ایران باید چه‌کار بکند؟ مسئولین باید چه‌کار کنند؟ مسئولین باید به سردمدارانِ رژیمِ فاسدِ ایالاتِ متّحده‌ی آمریکا اثبات کنند که به مردمِ خودشان متکّی‌اند و این مردم، یک ملّت مقتدر را تشکیل داده‌اند؛ باید اثبات کنند که ملّت ایران به برکت اسلام، زیر بار زور نمیرود، در مقابل قدرتها کُرنش نمیکند؛ این را باید اثبات کنند، باید نشان بدهند

۱۳۹۶/۰۶/۳۰- دیدار مجلس خبرگان: در این مذاکره بایستی دقّت و مراقبت لازم انجام میگرفت تا این‌جور نباشد که طرفِ مقابل، هر غلطی خواست بکند، نقض برجام محسوب نشود امّا ما اگر یک مختصر تکانی بخوریم، نقض برجام محسوب بشود! این خطا است، این نباید اتّفاق می‌افتاد.

۲۱ مهر ۱۳۹۶: تحریم کلیت سپاه پاسداران

۱۳۹۶/۰۷/۲۶- دیدار نخبگان جوان علمی: دولتهای اروپایی، مسئله‌ی برجام را تأکید کرده‌اند؛ او گفته بود که من پاره میکنم، چنین میکنم اینها محکوم کردند، گفتند نه، نباید پاره کنید. خوب است، این مقدارش را ما استقبال میکنیم و خوب است، لکن این کافی نیست… برجام به نفع آنها است؛ هم به نفع اروپایی‌ها است، هم به نفع آمریکا است؛ طبیعی است که بخواهند پاره نشود؛ ما هم البتّه گفته‌ایم مادامی‌که طرف پاره نکند، ما هم پاره نمیکنیم، امّا اگر پاره کرد، ما ریزریزش میکنیم. ثانیاً از ورود در مسائل اساسیِ ما -مثل قدرت دفاعی و مانند اینها- پرهیز کنند؛ هم‌صدایی با آمریکا نکنند.

۱۳۹۶/۱۱/۲۹- دیدار مردم آذربایجان شرقی: خوشبختانه من میبینم مسئولان کشور برخوردهای خوبی دارند و من واقعاً باید تشکّر کنم از وزیر خارجه‌مان؛ برخوردش با خباثت آمریکایی‌ها و با یکی به نعلْ یکی به میخ زدنِ اروپایی‌ها، برخوردِ بسیار خوب و قاطعی بوده است؛ بعضی‌اش پخش شده و بعضی‌اش هم پخش نشده است که ما اطّلاع داریم؛ برخورد خیلی قوی و خوبی کردند. بله، راه همین است؛ باید برخورد کنند؛ عزّت ملّی را باید نشان بدهند در ارتباطات خارجی.

۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۷: خروج رسمی آمریکا از برجام

۱۳۹۷/۰۲/۱۹- دانشگاه فرهنگیان: رئیس‌جمهور آمریکا حرفهایی زد، حرفهای سخیف و سبُکی زد؛ شاید بیش از ده دروغ در حرفهای او بود؛ هم حرف زد درباره‌ خروجشان از برجام، هم ملّت ایران را و نظام جمهوری اسلامی را تهدید کرد… بنده از طرف ملّت ایران عرض میکنم: آقای ترامپ! شما غلط میکنید. اگر توانستید [از اتحادیه اروپا] تضمین بگیرید به‌طوری که بشود اعتماد کرد، خب اشکالی ندارد، حرکتتان را ادامه بدهید؛ اگر نتوانید چنین تضمین قطعی‌ای را بگیرید که بنده هم بسیار بعید میدانم که بتوانید تضمین بگیرید، آن‌وقت دیگر نمیشود این‌جوری حرکت کرد و این‌جوری ادامه داد. مسئولین کشور در معرض یک آزمون بزرگند؛ آیا حفظِ عزّت و اقتدارِ این ملّت عزیز را خواهند کرد یا نه؟

۱۳۹۷/۰۳/۰۲- دیدار مسئولان نظام: این‌همه علیه جمهوری اسلامی ضربه و حمله و نقشه و توطئه و مانند اینها همه شکست خورده… مثل آن گربه‌ معروف داستان تام و جری.ما در مقابل خیلی از این تحریمهایی که اینها ایجاد کردند، کارهایی که کردند، خلافهایی که کردند، اعتراض کردیم امّا یک حرکت عملی قوی‌ای انجام ندادیم… راه جلوگیری از دشمنیِ این دشمنها، عقب‌نشینی و انعطاف و مانند اینها نیست. اروپا باید فروش کامل نفت ایران را تضمین کند… بانک‌های اروپایی باید دریافت و پرداخت و انتقال وجوه مربوط به تجارت دولتی و تجارت خصوصی با جمهوری اسلامی را تضمین کنند… اگر اروپایی‌ها در پاسخگویی به این مطالبات تعلّل کردند، حقّ ما برای آغاز کردنِ فعّالیّتهای تعطیل‌شده‌ی هسته‌ای محفوظ است. مسئولین سازمان هسته‌ای ما بایستی آماده باشند. من البتّه نمیگویم الان بروید بیست درصد را شروع کنید به غنی‌سازی‌ کردن، امّا میگویم آماده باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *