تعمید ششم ، تعمید سیاست

نقطه شروع هر اندیشه ای بهتر است که به اجبار نباشد، ورود به عرصه اندیشمندی مانند ورود دینداران به فرقه و مسلک خود نیازمند تعمید است. تعمید یعنی قصد کردن برای انجام کاری که معمولا بنیادهای فکری دارد، برای انجام کارهای غریزی تعمید لازم نیست. این که سیاست و حکمت غریزی است یا محصول هنجار هوشمندانه محیط مییباشد باید تجزیه و تحلیل شود ولی عجالتا سیاست را محصول هوشمندانه محیط میدانیم که تفاوت آن با غریزه آن است که غریزه سیاسی در حیوانات برای شکار طعمه وجود دارد ولی سیاست به عنوان هنجار لزوما برای شکار نیست و در بالاترین نوع آن برای بازی کردن با مخاطب به کار میرود. در این هنجار هوشمندانه و طراحی شده سیاستمدار با آنکه توان شکار کردن مخاطب را به رویکردهای صادقانه دارد، با مخاطب بازی میکند و او را در چنبره اراده خویش باقی میدارد.

برای انسانی که مایل است استقلال و آزادی خود را حفظ کند وجود سیاست به عنوان راهکاری برای غلبه بر هنجار هوشمندانه محیط که او را دست پایین، بی عمل و باری به هر جهت نگاه میدارد لازم است. لذا تعمید سیاسی یعنی داخل شدن به اندیشه سیاستمدارانه که میانبرهای هوشمندانه را برای غلبه بر هنجارهای هوشمندانه محیطی که توسط عوامل پیشرفته طراحی میشوند را در اختیار قرار میدهد شاید لازم باشد.عوامل طراحی هنجارهای هوشمندانه محیط میتوانند حکومتها، ادیان، دوستان یا خانواده باشند. معمولا هنجارهای محیطی که توسط حکومتها و ادیان تعیین میشوند به دلیل عظمت قدرت اجرایی آنها به نوعی قانون و مقدس است. اما در مورد افراد حقیقی اگر این هنجارها با منافع شخصی تداخل داشته باشند به درگیری می انجامند.

تعمید سیاست به معنی قصد کردن برای وارد شدن به دانش سیاسی و در نهایت طراحی هنجار هوشمند میباشد. بدون این طرح آدمی همواره ابن الزمان یعنی فرزند زمان خویش خواهد بود و عوامل محیطی او را در چنگال قدرتمند خودشان محصور خواهند کرد.. پس از تعمید سیاست، آدمی وارد صفحه شطرنج زندگی و شاید تاریخ گردد که کنشهای او را به نتایج برد و باخت طبقه بندی خواهد کرد.فردی که به شایستگی هنجار هوشمند فردی خویش را طراحی کرده باشد میتواند در صفحه شطرنج زندگی بازیگر و کنشگر باشد و دیگران را نیز به بازی کشانده و ورود و خروج آنان از این هنجار به دست طراح صفحه شطرنج خواهد بود.

در اوستا راستی بزرگترین هنجار شناخته میشود، راستی نوعی سیاست است که در تقابل با بسیاری از مفاهیم دروغ قرار میگیرد و در تقابل با دسیسه ها نیز اگر چه حق دارد ولی زمان را میسوزاند. غلبه راستی بر هنجارهای هوشمند و دروغها اگر چه اجتناب ناپذیر ولی زمان بر است و لذا وعده راستی خارج از این دنیاست که آن را بهشت میگویند. خداوند در بهشت منتظر مردم نیکو و راستی مطلق است. راستی جواب دروغ و دسیسه را با مدرک و سند اثبات میکند و این مدارک و اسناد لزوما بایستی به دست آمده و تایید گردند و این فرآیند زمان بر راستی را پیر میسازد.

تعمید سیاست به عنوان ششمین تعمید پس از تعمید آب، تعمید خاک ، تعمید خون، تعمید آتش و تعمید با نور ازان کسیست که بداند راستی در جهان اگرچه پیروزمند ، مخالف زمان و پنهان است و سیاست نیز خدا آفریده و خداست.

سیاست مقدس از نظر حافظ گرامی

صوفی نهاد دام و سَرِ حُقِّه، باز کرد

بنیادِ مکر با فلکِ حُقِّه‌باز کرد

بازیِ چرخ بشکندش بیضه در کلاه

زیرا که عَرضِ شعبده با اهلِ راز کرد

ساقی بیا که شاهدِ رعنایِ صوفیان

دیگر به جلوه آمد و آغازِ ناز کرد

این مطرب از کجاست که سازِ عراق ساخت؟

و آهنگ بازگشت به راهِ حجاز کرد

ای دل بیا که ما به پناهِ خدا رویم

زآنچ آستینِ کوته و دستِ دراز کرد

صنعت مَکُن که هر که محبت نه راست باخت

عشقش به روی دل درِ معنی فراز کرد

فردا که پیشگاهِ حقیقت شود پدید

شرمنده رَهرُوی، که عمل بر مجاز کرد

ای کبک خوش خُرام کجا می‌روی؟ بایست

غَرِّه مشو که گربهٔ زاهد نماز کرد

حافظ مکن ملامتِ رندان که در ازل

ما را خدا ز زهدِ ریا بی‌نیاز کرد

به روز رسانی 21.10.2023

۱۷ اکتبر ۲۰۲۳ و در بحبوحه جنگ اسرائیل و حماس، انفجاری در پارکینگ حیاط بیمارستان باپتیست (تعمید دهنده) الاهلی عرب واقع در شهر غزه رخ داد که منجر به تعداد نامشخصی کشته و مجروح شد.

حدود هزار آواره فلسطینی در بیمارستان پناه گرفته بودند. گزارش‌های مربوط به تعداد تلفات بسیار متفاوت بود، به طوری که تحلیلگران تعداد کشته‌شدگان را بیش از صدها نفر نفر تخمین می‌زنند، سازمان‌های اطلاعاتی ایالات متحده بین ۱۰۰ تا ۳۰۰ نفر را ارزیابی می‌کنند و وزارت بهداشت غزه که توسط حماس اداره می‌شود، رقم ۴۷۱ مورد را گزارش می‌دهد.

حماس در ابتدا ادعا کرد که اسرائیل عمداً این بیمارستان را بمباران کرده‌است ولی اسرائیل و آمریکا اعلام کردند که منابع اطلاعاتی نشان دادند که علت این انفجار سقوط پرتاب راکت شلیک شده توسط حماس و انفجار مواد منفجره پنهان شده در پارکینگ بیمارستان از داخل غزه بوده‌است که حماس آن را تکذیب کرده‌است.

ارتش اسرائیل ۲ روز پیش از وقوع انفجار اصلی؛ بیمارستان را هدف حمله موشکی قرار داده و طی تماس تلفنی دستور تخلیه به بیمارستان داده بود. این حمله از نوع موشک هشداردهنده بوده‌است. این نوع موشک یکی از تاکتیک‌های ابداعی ارتش اسرائیل است که پیش از منهدم کردن ساختمان با شلیک یک موشک به بام ساختمان به ساکنان آن اخطار می‌دهد که هدف قرار خواهند گرفت و ساختمان را ترک کنند. بر اثر این شلیک؛ بنا به بیانیه اسقف اعظم کانتربری و جاستین ولبی، سقف بیمارستان آسیب دید و ۴ نفر از پرسنل در جریان خروج مجروح شدند.[۱۰][۱۱][۱۲]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *