سهم زنان از آزادی – زندان | فروغ علائی زندانی شد

وقتی آزادی دروغ باشد سهم زنان از ورود به آن زندان است. میگویند آن چیز را که زیاد میگویند و میشنوید ممکن است دروغ باشد، برای ج. اسلامی آزادی فقط یک میدان است که دور آن میچرخند و یک ورزشگاه که هر دو را نیز به ارث برده اند. برای آنها دین هم یک ابزار حکومتی است که فقط در ولایت فقیه همه با هم اتفاق نظر دارند که باید تا آخر الزمان حفظ شود. در آن دنیا هم دختران خدا که از جنس بهتری هستند منتظرند تا به زائرین چند حرم مقدس و خانه ای که عربستان سعودی کلید دارش است سرویس بدهند. اما این دختران زمینی باید حتما عذاب چند تار موی خود را بکشند. خدا اینجا با آنجا فرق میکند ولی حتما باید تعداد زیادی را به دلیل اختلاف عقیده در توحید او میکشتند تا دینشان منتنشر بشود. به هر حال قضیه از این فراتر است، قرار است دیگران بسوزند و برخی مومنین در همسایگی آنان عشق و حال کنند، آیا میتوانید در حالی که همسایه ات میسوزد عشق و حال کنی؟

ورود زنان به ورزشگاهحق نشر عکسFOROUGH ALAEI
خانم علایی ورود تماشاچیان زن به ورزشگاه را ثبت کرده بود – تصویری از یک ویدئو در اینستاگرام او

خمینی : اسلام زنان را وارد سیاست کردفروغ علایی، عکاس خبری روزنامه دنیای اقتصاد چاپ تهران، بازداشت شده است.

 

خانم علایی چند ماه پیش برای عکس‌هایش از ورود تماشاچیان زن به ورزشگاه آزادی برنده جایزه معتبر ورلدپرس فوتو شد.

وبسایت ایران‌وایر گزارش کرده که علاوه بر فروغ علایی چند تماشاچی زن هم که برای ورود به ورزشگاه خود را به شکل مردان درآوردند زندانی‌ شده‌اند. خانم علایی از آنها هم عکاسی کرده بود. این زنان جوان به خاطر تلاش برای ورود به ورزشگاه آزادی به “دختران آزادی” مشهور شدند.

یک فعال مدنی در ایران در مصاحبه با بی‌بی‌سی فارسی بازداشت فروغ علایی، عکاس و چند تن دیگر را تایید کرد.

گفته شده برای بازداشت‌شدگان ۵۰۰ میلیون تومان وثیقه تعیین شده است.

ورود زنان به ورزشگاه برای تماشای بازی‌های مردان تبدیل به مساله‌ای کشدار در ورزش ایران شده است.

ورلدپرس فوتو هنگام اهدای جایزه به فروغ علایی درباره او گفت: “فروغ هنگام انجام پروژه‌هایش با ریسک‌های زیادی روبرو است، و این را می‌توان نشانه اشتیاق او به صدا بخشیدن به سوژه‌هایش دانست.”

بازی پرسپولیس کاشیماحق نشر عکسGETTY IMAGES
Image captionدر بازی پرسپولیس و کاشیما زنان اجازه ورود به ورزشگاه را پیدا کردند – عکس از عطا کناره، خبرگزاری فرانسه

خانم علایی پیش از آن که در مواردی به زنان اجازه ورود به ورزشگاه داده شود از زنان جوانی عکس گرفته بود که برای رفتن به ورزشگاه خود را به شکل مردان در می‌آوردند.

این زنان جوان با گذاشتن ریش مصنوعی، پوشیدن لباس‌های مردانه و بستن باندهایی به دور سینه‌هایشان خود را مرد جا می‌زدند تا وارد ورزشگاه شوند.

فدراسیون جهانی فوتبال، فیفا، به ایران ضرب‌الاجل داده که باید زنان را به ورزشگاه راه دهد. با این وجود برخی مقام‌های ایرانی همچنان علیه ورود زنان به ورزشگاه اظهارنظر کرده‌اند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *